Horse Reality is 2-jaar oud!!!

Thursday, Oct 8 om 01:35

🚨 Verjaardags Livestream Evenement: Vrijdag 16 oktober van 14.00 - 18.00 op ons Youtube Kanaal 🚨

Woohoo! We zijn vandaag officieel 2-jaar oud. Tijd om dit te vieren 🎉

Sommigen van jullie weten al dat ons team werkt met mensen vanuit de hele wereld. Het kostte wat tijd, maar we hebben een moment gevonden waarop bijna het hele team online kan komen! We zullen volgende week vrijdag 16 oktober gaan livestreamen van 14.00 tot 18.00 HR tijd. Deloryan zal wat vertellen over Horse Reality en veel van onze tekenaars zullen aanwezig zijn. Een aantal van hem geeft je een kijkje achter de schermen en inzicht in hun manier van werken, terwijl anderen nieuwe dingen zullen tekenen op basis van jullie reacties. Maar het belangrijkste is dat wij de livestream voornamelijk voor de lol doen en samen met jullie de goede (en slechte) momenten willen vieren. Samen, met onze community 🥰

Niet gevreesd als je er niet bij kunt zijn. We zorgen ervoor dat het wordt opgenomen en daarna op ons kanaal wordt geplaatst zodat jij het kunt terugkijken wanneer het voor jou uitkomt 💕 De stream vindt plaats in het Engels, maar we hopen dat de stream daarna snel vertaald kan worden naar het Nederlands zodat ook degenen onder ons die minder goed zijn in Engels kunnen zien wat er is gezegd.

https://www.youtube.com/user/HorseReality


Hoi allemaal,

Ik, Deloryan, schrijf jullie dit bericht! Mijn team weet niet dat ik dit heb voorbereid, haha. Dus laten we beginnen ;)

Vandaag is Horse Reality officieel 2-jaar oud geworden! Een paar van onze volhardende spelers die ons al kennen sinds de vroege beta versies weten wellicht dat we langer bestaan dan dat. Om jullie mijn waardering te tonen, krijgt iedereen die vandaag inlogt 1 kopie van de 2nd Anniversary achtergrond. Daarnaast hebben we voor ergens volgende week een leuke verrassing voor jullie voorbereid die je in-game zult gaan zien. Nee, het is niet de Engelse Volbloed, en ook niet de bedrijven! Veel teamleden hebben geholpen om dit te realiseren, dus ik wil ze graag extra beanken geven voor hun harde werken. Bedankt!

Laat ik beginnen met dat ik heel graag jullie en het team wil bedanken dat jullie Horse Reality spelen. Zonder jullie liefde voor het spel zouden we nooit hebben bestaan. Ontzettend bedankt dat jullie mij toelaten dit spel zolang te laten draaien. Op naar de vele volgende jaren die volgen!

Laat mij jullie “in het kort” vertellen over Horse Reality en hoe het allemaal is begonnen:
Ik was ongeveer 16 á 17-jaar oud toen ik op de Friese paardenfokkerij werkte van mijn oom. Degene die destijds zijn website bijwerkte wilde daar graag mee stoppen, en mijn oom hoopte dat ik dat zou overnemen. Ik greep elk moment dat ik bij paarden kon zijn graag aan: “Ja! Natuurlijk”. De persoon die voorheen de website deed heeft toen een paar weekenden met mij samen gezeten om uit te leggen hoe dit allemaal werkte.

Gedurende deze periode werd ik ook steeds geïnteresseerd in paardenspellen, alsmede het maken van websites. Wanneer ik op zoek ging naar spellen, leken de meeste daarvan jonge meisjes als doelgroep te hebben. Wanneer er eentje interessant uit leek te zien zien, zaten daar meestal regenbogen, unicorns en pegasi in, jeweetwel, van die schattige dingen allemaal. Het was wel interessant op zich, maar niet waar ik naar zocht. Op een gegeven moment kwam ik bij een soort forum-achtig paardenspel. Het had geen plaatjes van paarden, maar tot dan toe was het het beste spel wat ik kon vinden.

Daar leerde ik nieuwe mensen kennen, één van hen was Tamara. Wij werden online vriendinnen. We praatte graag over het spel en dat dit niet helemaal was wat we zochten. Er mistte iets… We raakten aan de praat en de ideeën bleven maar binnenstromen: Oh, zou het niet leuk zijn als we dit konden doen? Ja! En als we dan dat zouden kunnen doen, ah, dat zou zo tof zijn.

Deze gesprekken vonden over verschillende maanden plaats, misschien zelfs jaren. Op een gegeven moment ging ik op zoek naar domeinnamen wat bij een paardenspel zou passen. Gewoon voor de lol. Ik bedoel. Ik wist nog niet zoveel over het maken van websites, naast het beetje HTML en CSS wat ik kende van de website van mijn oom. Maar goed… “Hoe moeilijk kan het nu zijn?” Och jee, als ik eens wist wat ik mezelf op de hals had gehaald! Hahaha.

Bijna elke domeinnaam met de woorden “horse” en “game” waren al bezet. Hoe origineel, niet waar?! Uiteindelijk kwam ik de woorden “horse” en “reality” tegen. Hmm… Horse Reality, dat bekt best lekker. Ik ging kijken… en BINGO, deze naam was nog beschikbaar! “Wat denk je van de naam Horse Reality, Tamara?”. “Nou… Horse Reality kan worden afgekort tot HR, dus dat is een mooi begin. Maar als we het spel Horse Reality gaan noemen, dan moeten we ook wel echt gaan kijken naar realisme. Daar hebben we het geloof ik nog niet echt over gehad toch?” Oh, maar… Nu ik erover nadenk. Wow, dat is super interessant! Dat betekent dat we genen kunnen toevoegen aan de paarden! Oh en dan kunnen de veulens hun vachtkleur op realistische wijze overerven. Oh wauw, dat zou gaaf zijn! Hmm… Maar nu ik erover nadenk, dat wordt wel een lastig project. Wat zullen we doen?”.

Na vele Skype sessies en mailtjes tussen ons twee besloot ik om de gok te wagen. Ik kocht het domein en een goedkope webhost om van start te gaan. Wist ik wat ik mezelf op de hals haalde? Absoluut niet. Maar wie niet waagt, die niet wint.

Ik studeerde in deze periode Communicatie en Multimedia Design (CMD). Daar leerde ik nu niet zozeer hoe je door goede code een professionele website maakt, maarwel veel over design, gebruiksvriendelijkheid, gebruikersgemak en het testen van prototypes. Terwijl ik CMD studeerde, was Tamara bezig met haar diploma halen in de biologie. En geluk dat ik had, was mijn vriend toen web developer en werkte hij parttime bij een developer bedrijf. Hij was zo lief om mij de basis uit te leggen die ik nodig had om een project als deze te starten.

Dat was een soort keerpunt. We waren ergens begin twintig toen we dit project serieuzer aanpakten. Tamara deed onderzoek naar genetica, terwijl ik de basis van het spel probeerde te maken. We gingen nog wel gewoon naar school, dus we konden alleen onze vrije tijd eraan werken. We zijn beiden van mening dat school erg belangrijk is, dus we hebben school altijd voorop gezet.

Na ongeveer 2-jaar hadden we het idee dat de basis voor het spel klaar was. Het was de allereerste Alpha versie die we lanceerden in 2013. Het hele spel was toen in het Nederlands en met wat hulp van spelers uit het spel waar Tamara en ik elkaar hebben leren kennen konden we gaan testen. Zo konden we zien of het interessant genoeg was om hiermee door te gaan.

Gelukkig voor ons waren er échte mensen die het spel ook interessant vinden. Zeker gezien het feit dat je door de juiste combinatie te maken tussen twee paarden op strategische wijze bepaalde kleuren kon fokken. Hoe cool is dat? Er zijn werkelijk mensen die het spel wat wij hebben gemaakt leuk vinden?! Wauw! Heel gaaf.

De meeste vergelijkbare spellen focuste vooral op het competitieve gedeelte en hadden hele andere foksystemen. Wanneer je twee paarden met elkaar dekte, zou het systeem random een kleur toekennen aan je veulen. Totaal niet realistisch. Horse Reality was nog lang niet af, maar het was erg tof om de interacties tussen de spelers te zien. We hadden nog veel, erg veel te doen. Maar het enige wat wij dachten was: “Ah! Echte mensen spelen ons spel 🥰 ! Zo gaaf! Het zijn dus niet alleen wij twee die dit soort spellen tof vinden, maar nog meer mensen. Te gek!”.

De realisatie dat andere mensen het ook leuk vonden begonnen door te dringen. Wauw! De input van diverse alpha spelers (sommigen nog steeds hier, dankjewel) werd verzameld. We zagen dat er nog een hoop was wat verbeterd kon worden. Oké, laten we opnieuw beginnen. We maken een nieuw design, herschrijven wat functionaliteiten en kijken hoe dat gaat werken. Zo gezegd, zo gedaan. Die versie werd offline gehaald en zo startte we opnieuw. Nieuwe code, nieuw design, verbeterde functies en wat beter gebruiksvriendelijkheid ook.

In 2015, na ongeveer anderhalf jaar kwamen we terug. In deze periode gingen Tamara en ik door hectische periodes. We zaten allebei in onze laatste schooljaren. Deze periode konden we niet zoveel doen als we zouden willen, maar de veteraan-spelers bleven nog steeds! Zelfs met de vele crashes, bugs, onafgemaakte dingen. Ze sloegen zich er allemaal doorheen. Als je weet waar ik het over hebt, en je bent nog steeds hier. Ontzettend bedankt voor je geduld en toewijding 💕

Na afstuderen begon dan echt het “volwassen” leven. Het spel was nog lang niet klaar, maar er moesten rekeningen betaald worden en dus begon de zoektocht naar een baan. Dat gezegd hebbende ging ik opzoek naar een vacature in web development. Ondertussen had Tamara ook een baan gevonden waar ze aan de slag kon. We stopten beiden veel tijd daarin, waardoor minder tijd overbleef voor het spel. Op een gegeven moment had Tamara problemen met haar gezondheid waardoor zij niet meer kon werken, en nog maar weinig tijd en energie over had om aan Horse Reality te werken.

Aan het einde van 2017 ging mijn collega, en nu beste vriendin, weg bij het bedrijf waar ik werkte. Zij was degene waar ik de beste band mee had binnen het bedrijf. Na haar vertrek besloot het bedrijf opnieuw te kijken naar hun beleid en manier van werken. Daaropvolgende wat interne veranderingen. Je ziet het waarschijnlijk al aankomen. Mijn contract zou niet worden verlengd.

Met het spel verdiende we nog geen geld, naast de paar euro’s die we van advertenties kregen. Het was ook nog niet af genoeg om er een betaaldienst in te zetten. Het was nog maar een beta versie. Een lichtpuntje was de Kickstarter Campagne die ik had gelanceerd, voordat ik wist dat ik mijn baan zou kwijtraken.

Eraan denkende dat ik mijn baan zou verliezen, had ik voor mijn gevoel twee opties. Eén: zoek een nieuwe baan, en heb nog steeds weinig tijd om aan het spel te werken. Of twee: begin met freelancen, waardoor je zelf je dag kan indelen. Ik wist wel waar ik voor zou gaan: Freelance. Dat gezegd hebbende, waren er een paar dingen waar ik destijds geen rekening mee had gehouden. Eén ervan is dat als je je Kickstarter Campagne gehaald hebt, je belasting moet betalen over het bedrag dat je ontvangt. De overheid ziet het namelijk niet als een donatie, maar als een “pre-order” van je product of dienst. Dat betekent dat 21% van het bedrag naar de overheid ging, en dan gaat er ook altijd 10% van het bedrag af wat kickstarter automatisch opeist. Naïef als ik was, dacht ik dat ik de laptop die ik van mijn voormalige werkgever kreeg toen ik daar begon als kado had gekregen. Ik had geen idee dat je die weer moest inleveren als je contract zou verlopen. Dat betekende dat ik dus niet langer een apparaat had waar ik op kon werken… Dus moest ik een nieuwe laptop aanschaffen in die periode.

Zoals je misschien zelf wel eens merkt, soms vliegt de tijd. Voor ik het wist kwam oktober steeds dichterbij. Was het spel al klaar om gelanceerd te worden? Nee. Er waren nog veel bugs, features die niet af waren en meer. Maar… Als ik de lanceerdatum vooruit schuif, dan heb ik nog steeds niet genoeg tijd om dit op te lossen, alsmede niet genoeg geld om mijn maandelijkse lasten te dragen. Dan moet ik nog meer gaan freelancen om de rekeningen te kunnen betalen, waardoor ik weer minder tijd overhoudt om aan het spel te werken. Dus voor mij was er eigenlijk maar één optie. En dat was het lanceren van het spel, ondanks dat hij nog niet perfect is.

De dag van lancering verscheen snel, namelijk op 1 oktober 2018. Dat was de dag dat mensen met vroegtijdige toegang het spel in konden. Op 8 oktober kwam de grote menigte. Veel van jullie konden niet wachten om te starten. We kregen lovende reacties op ons artwork en het idee dat je paarden kon fokken op kleur sprak velen aan. Het was ontzettend leuk om te zien dat we 13.000 registraties hadden in de eerste maand, terwijl we gedurende de beta hier anderhalf jaar over hebben gedaan! We hadden ook nog niets met marketing gedaan. Want waarom zou ik daar geld instoppen als het spel nog niet eens af is? Dat voelt zonde van de tijd en geld.

Toen kwam het moment daar, dat een hoop spelers vroegen waarom we nog geen in-game shop hebben waar je DP kan kopen. Jullie wilde graag meer stallen kopen, achtergronden verzamelen en paarden verouderen. “Oef… Oké… Zal ik het echt doen?” Hmm… Er is nog zoveel wat moet gebeuren. Voel ik me daar comfortabel bij als ik nu de Delta Store inbreng? Veel vragen en gedachten gingen door mijn hoofd. Maar degene die mij het meest bij bleef was: Als spelers DP kunnen kopen, dan kan ik geld verdienen met het spel. Dan kan ik wellicht stoppen met freelancen en meer tijd in het spel stoppen. Maar… Wat als te weinig mensen wat kopen? Wat als er iets fout gaat? Na veel wikken en wegen had ik het idee dat het ergste wat er kan gebeuren, is dat ik niet genoeg geld verdien met het spel en dus weer een baan moet zoeken. Dus dat is eigenlijk helemaal niet zo slecht als ik dacht. Oké, laten we de sprong wagen.

Het kwartaal daarna kon ik al mijn klanten vaarwel zeggen en volledig op Horse Reality focussen. Vanaf dan zou Studio Deloryan een echte game studio zijn! Wauw, hoe gaaf is dat zeg. Dat was zonder jullie echt niet gelukt. Dankjewel. In 2019 had Tamara het gevoel dat ze weer wat beter was, dus begon ze weer meer te werken aan Horse Reality. Helaas ongeveer een half jaar later moest ze ons toch weer vaarwel zeggen. Haar gezondheid kon het simpelweg niet aan.

Rond diezelfde periode hadden we ook regelmatig problemen met onze server. Dit ging verder dan dat ik zelf aankon, dus zocht ik een bedrijf die ons kon helpen dit op te lossen. We hebben een paar maanden samengewerkt. Het was tof om een partij te hebben gevonden die kon helpen met de development, gezien het runnen van een bedrijf voor een hoop extra taken zorgt, naast alleen de ontwikkeling van de game. Helaas konden we geen goede overeenkomst op papier krijgen waardoor onze samenwerking moest worden stopgezet. Betekenende dat we weer op zoek moesten gaan naar een nieuwe partij.

Zo ben ik weer in contact geraakt met mijn voormalige collega Max. Hij gaf aan dat het het beste zou zijn als we het spel in een nieuw framework zouden gieten. Dat zou het spel stabieler maken en minder gevoelig voor bugs. Dat nieuwe framework is wat we bedoelen met V2. Door dit te doen kunnen we straks nieuwe features gemakkelijker toevoegen en ook de features waar we allemaal al zo lang op zitten te wachten afmaken. Een paar van de features die hij heeft gemaakt zijn bijvoorbeeld, het wisselkantoor, clubs, club-georganiseerde keuringen, en een aantal losse pagina’s die naar V2 zijn verhuisd.

Na een tijdje ging zijn eigen passie project het erg goed doen. Hij wilde daarom graag zijn tijd volledig daarop richten. De zoektocht naar een nieuwe developer (of bedrijf) begon daarmee opnieuw. Gelukkig kon hij een bedrijf aanbevelen, met wie wij ondertussen een hele prettige samenwerking hebben.

Terugkijkende op wat er allemaal gebeurd is over de jaren heen. Wetende waar wij ons allemaal doorheen hebben geslagen en met het vooruitzicht op wat ons nog te wachten staat. Kan ik niet anders dan zeggen dat ik ontzettend veel respect voor jullie heb. Ik begrijp namelijk de frustratie die sommigen van jullie hebben vanwege de hoeveelheid bugs, onvoltooide onderdelen binnen het spel, en veel gewilde features die er nog steeds niet zijn. Dingen die fout gaan en/of niet worden behandeld op de manier zoals jullie dat zouden willen zien. Daarom wil ik heel graag mijn dankbaarheid naar jullie uiten. Ik heb geen woorden voor jullie toewijding aan dit spel voor zo’n lange tijd.

Ik als eigenaar en maker van het spel heb vaak fouten gemaakt. Waarschijnlijk ook niet de laatste, gezien ik net als jullie, gewoon een mens ben. Maar ik zal altijd mijn best blijven doen om dit spel tot het beste paardenspel ooit te maken. Het is voor mij nog steeds niet te bevatten dat jullie het spel tof vinden waar ik destijds met Tamara aan begonnen ben. Zonder jullie, de community, en mijn geweldige team had ik nooit zover kunnen komen. Dat was iets waar ik alleen maar van kon dromen.

Ik ben dankbaar voor allen die dit spel spelen. Ik ben dankbaar voor het hele team die mij ondersteunt in de beste manier mogelijk. Ik voel mij vereerd spelers te hebben die zo geduldig zijn met ons terwijl wij proberen bugs op te lossen en alles naar V2 verhuizen. Ik vind het fantastisch dat iedereen wilt helpen het spel beter te maken door elke dag feedback en bug reports in te sturen. Ik vind het ontzettend fijn wanneer iemand een lief berichtje stuurt naar het team op het moment dat zij het lastig hebben. Ik ben dankbaar voor iedereen die hier is. Zonder jou, zou Horse Reality nooit bestaan.

Ontzettend bedankt vanuit de grond van mijn hart.
Fijne 2e verjaardag!

  • Deloryan

Reacties

Log in om de reacties te bekijken