Deloryan: Persoonlijk Bericht voor de Spelers

Tuesday, Aug 17 om 09:13

In het bericht van 28 juli hebben jullie voor het eerst bericht van ons ontvangen over The Merge. Daarin wordt duidelijk dat we de NL-server moeten sluiten en dat we deze gaan samenvoegen met de COM-server. Dit bericht bracht ontzettend veel emoties teweeg voor zowel jullie, mijn team, alsmede mijzelf. Ik wil jullie laten weten dat ik ontzettend dankbaar ben voor een ieder die Horse Reality speelt. Er zitten er een paar van jullie bij die het spel al sinds de alpha’s en beta’s van zo’n 10-jaar geleden spelen. Ik vind het zo tof dat jullie al zo lang hier zijn en onderdeel uitmaken van deze reis. Graag neem ik jullie, en uiteraard alle andere spelers die dit bericht lezen, mee in deze reis vanaf het begin tot aan The Merge. Hopelijk wordt dan het een en ander wat duidelijker.

Oef. Waar begin je met een bericht als deze?

Ik weet dat sommigen van jullie boos op mij zijn, omdat ik nog geen reactie heb gegeven en dat is begrijpelijk. Het spel en de community is de laatste paar maanden erg gegroeid, waardoor ik veel achter de schermen met het bedrijf bezig ben. Wegens persoonlijke omstandigheden is het mij niet eerder gelukt een reactie achter te laten. Nu zullen sommigen denken, hoe moeilijk is dat nou? Heel eerlijk? Ik vind dat knap lastig, simpelweg omdat ik niet goed ben met woorden. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik de verkeerde woorden gebruik of dat hetgeen dat ik zeg uit verband wordt getrokken. Zo heb ik jaren geleden vanuit enthousiasme geroepen dat er dingen zouden komen, die vervolgens na jaren nog steeds niet in het spel zitten. Met als gevolg, frustratie vanuit jullie en het gevoel dat ik valse beloftes naar jullie doe. Mede door die reden ben ik vorig jaar op zoek gegaan naar Community Managers (CM) die daarmee kunnen helpen.

Tijdens de zoektocht naar een goede CM is Oratrix naar voren gekomen. Zij is wél goed met woorden en weet hoe ze jullie in een situatie als deze kan bijstaan. Het probleem is alleen dat zij niet Nederlands is en dus afhankelijk is van Google Translate. Verder hebben we vorig jaar Sparrowhawk ook aangenomen voor enkele uren per week. Zij werd aangenomen als Content Creator en was voornamelijk bezig met onze social media. Echter omdat wij zo’n moeite hadden met het vinden van forum moderators en een Nederlandse CM, gaf zij aan dat dit werk haar ook leuk leek. We hebben het daar samen over gehad. We waren het er allemaal over eens dat de NL het ondergeschoven kindje was geworden, omdat ik niemand kon vinden om dat werk te doen. Sparrowhawk gaf aan dat zij het heel tof zou vinden om de stem van de NL-spelers te worden. Vandaar dat jullie haar ook als trial moderator voorbij zagen komen, en inmiddels als CM.

Zij zijn onderdeel van het vaste team en weten, op het technische vlak na, net zoveel als ik. Zij worden betrokken bij alle beslissingen achter de schermen en wat er in de nieuwsberichten moet komen. Ik wil dat jullie weten dat wij allemaal ons best doen om dit vervolgens duidelijk naar jullie te communiceren. Wij vertellen het misschien allemaal op een andere manier, maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer.

Gezien de geschiedenis van het spel en dat het van origine begonnen is in het Nederlands, snap ik dat jullie mij graag willen zien bij zo’n grote beslissing. Ook snap ik dat jullie boos zijn op mij, omdat ik, als eindverantwoordelijke van het bedrijf, uiteindelijk de persoon met het laatste woord ben. Ik weet dat jullie veel tijd (en sommigen ook geld) in het spel hebben gestoken. Ik snap echt dat dit super frustrerend is, om dan de NL-server in rook te zien opgaan. Met name de spelers die nog uit de alpha’s en beta’s komen zullen hier heel kwaad om zijn. Kun je wéér opnieuw beginnen... Ik snap het helemaal. Laat mij daarom een poging doen om het grootste deel achter de beslissing uit te leggen.

Zo’n 10-jaar geleden ben ik begonnen met het maken van dit spel naar aanleiding van een paardenspel wat ik zelf speelde. Daar ontmoette ik destijds Tamara, en met haar samen heb ik het spel opgezet. In die periode was er een select groepje mensen wat meespeelde. Dit waren ongeveer 25 mensen. Meer kon ook niet, want dan klapte de server eruit… Ik had totaal geen verstand van servers en programmeren, maar ik wilde gewoon heel graag zo’n spel maken en ben dat toen gaan leren zodat ik het spel kon bouwen wat ik wilde maken. In die periode studeerde ik nog en daarna had ik een baan en kon ik 1 dag per week werken aan het spel. In die laatste periode verloor ik na anderhalf jaar mijn baan, omdat zij een nieuwe weg insloegen met het bedrijf. Het was precies tegelijk met de Kickstarter lancering dat ik daar achter kwam. Toen heb ik hier en daar werk moeten oppikken om rond te kunnen komen én tegelijkertijd bleef ik werken aan het spel voor de lancering na de Kickstarter campagne.

Was de opening een teleurstelling voor een aantal van jullie? Jazeker, want veel van het spel was nog niet af. Maar ik koos er toch voor om het te lanceren, omdat ik anders weer een baan had moeten zoeken en ik wéér maar beperkte tijd zou hebben voor Horse Reality. In die periode gedurende de Kickstarter Campagne en daarna is Horse Reality steeds harder gaan groeien. Er kwamen steeds meer spelers bij, en daardoor ook steeds meer meningen en verschillende visies op het spel en waar dit naartoe zou kunnen gaan. Dat betekent ook, dat het steeds lastiger is om overal op te reageren in je eentje én dan ook nog het werk te blijven doen wat je moet doen.

Zo kwam ik op het punt dat het niet meer kon. Ik was overwerkt, maakte regelmatig grote fouten en communiceerde slecht. Het werd gewoon te groot en teveel voor mij alleen. Daar zit een groot verschil met de bèta en nu. Gedurende de bèta was het een kleine groep toegewijde spelers. Toen kon ik alles persoonlijk aanpakken. Luisteren naar elkaar en kijken hoe dit beter kan. Ik snap echt dat het voor jullie voelt alsof ik jullie heb gefaald, omdat ik er nu haast nooit meer ben in het spel en de Discord zelf. Het spel is ontzettend gegroeid, waardoor ik vooral bezig ben met het runnen van het bedrijf. Ik heb contact met alle teamleden en moderators. Ik zorg ervoor dat de developers weten wat zij moeten maken (dit doe ik haast niet meer zelf) en dat dit goed begrepen wordt, ik zorg dat dit uitvoerig getest wordt. Het komt regelmatig voor dat ik er al 50 bugs uit heb gevist voor iets het spel in komt, en dan tóch komen er nog een paar in het spel tevoorschijn. Er zijn mensen die zeggen het schandalig te vinden dat ze mij nooit meer zien. Maar het is, omdat ik mijn werk doe, dat jullie mij niet zien. De halve week ben ik bezig met communicatie met het team en het vissen naar bugs (en deze weer doorgeven), de andere helft wordt besteed aan financiën, uitwerken van concepten, bijscholing, meewerken aan nieuwsberichten, vertalingen, en nog veel meer randzaken.

Het spel dat ik ooit als 20-jarige begon aan de keukentafel van mijn kleine 30m2 studio. Het spel waarbij ik, met Tamara nog studerende in Engeland, alleen communicerende via Skype.
Het spel wat begon met zo’n kleine betrokken groep van zo’n 25 spelers, is inmiddels uitgegroeid naar een spel met meer dan 150.000 registraties. We hebben gemiddeld zo’n 55.000 unieke spelers die minstens 1x per maand inloggen, waarvan bijna 8.000 minstens 1x per dag op de COM-server. Op de NL-server zijn dit er zo’n 4.000 unieke spelers die minstens 1x per maand inloggen en ongeveer 600 die 1x per dag inloggen. Ik ben die groep spelers waarmee ik ooit begon écht heel dankbaar. De meesten die toen meespeelden, zie ik nu nog regelmatig de naam van voorbij komen. Dankzij jullie is Horse Reality zoals het nu is ook echt werkelijkheid geworden.

Nog steeds heb ik de visie om de beste paarden sim met realistische genetica te maken. Dat staat bij mij nog steeds voorop. Echter vanuit een zakelijk oogpunt betekent dit helaas wel, dat daarom de NL-server moet wijken. Vaak loopt de communicatie tussen het team en de spelers op de NL-server stroef. Dat blijft gewoon een probleem. De COM en NL lopen steeds verder uit elkaar, waardoor updates lastig verlopen. De kosten voor de NL-server zijn meer dan het ons oplevert en mede daardoor blijft er onvrede over hoe wij met de NL-server omgaan. Dat is logisch en begrijpelijk, maar gezien het ons elke maand geld kost om deze server open te houden, is het ook niet mogelijk om hierin betere keuzes te maken.

Dit is mede een van de redenen om de NL-server te sluiten. Het hele team heeft zijn best gedaan met de beperkte middelen die we hadden. Echter is dit wel een situatie waarbij ik, als bedrijfseigenaar, een keuze heb moeten maken kijkende naar de toekomst. Als de servers zijn samengevoegd kunnen we vanaf dan écht focus houden. We hebben niet meer het probleem waarbij de spellen langs elkaar heen gaan lopen. Het probleem dat we nieuwe foundation paarden voor de COM-server hebben gemaakt, welke vervolgens op de NL-server veel te sterk zijn. De Community Managers kunnen hun krachten bundelen op één plaats en hoeven niet langer dubbel werk te leveren. In plaats van dat zij aan een nieuwsbericht werken en deze moeten vertalen en op twee servers dit moeten bijhouden, kan dat op één plaats. Op de NL-server was de communicatie tussen team en spelers sowieso al niet al te best en door gebrek aan financiële middelen hiervoor was hier ook geen goede verbetering in mogelijk. Als de basis straks voor elke speler hetzelfde is, dan kunnen wij onze middelen effectief inzetten en ervoor zorgen dat de basis van het spel echt sterk wordt, in plaats van dat we op allebei de servers half werk leveren.

Om jullie toch enigszins tegemoet te komen doen we er alles aan om de NL-server te migreren met de COM-server. In plaats van dat de stekker eruit gaat, zetten we alles over. En ja, natuurlijk verliezen jullie dan nog steeds ontzettend veel. Voor de mensen die ook de bèta hebben gespeeld voelt dit vast alsof jullie wéér opnieuw moeten beginnen, en ik snap echt dat je daar niet op zit te wachten. Maar om de potentie van het spel tot uiting te laten komen, denken wij echt dat de samenvoeging van beide servers het beste is.

Deze beslissing is niet lichtelijk genomen. Ik heb daar lang over nagedacht en dit daarna met mijn team besproken. Vervolgens zijn we daarna samen gaan kijken wat we nog zouden kunnen doen voor de NL-server. Want ja, 3-jaar werk in het spel vergaan? Dat is logisch dat jullie daar boos van worden. We hopen alleen dat jullie ook de goede herinneringen hieraan blijven houden. We hebben van diverse spelers gehoord dat zij nieuwe vrienden hebben gemaakt, er zijn relaties uit voortgekomen en we hebben zelfs een bericht van een stel spelers ontvangen die zijn gaan samenwonen en trouwen. Dat is echt te gek! Dat het spel wat ik ooit jaren geleden begon tot zoiets heeft kunnen leiden. Dat had ik nooit gedacht. Er zijn spelers die helemaal in de kleurengenetica zijn gedoken en nu ontzettend veel hier vanaf weten, en ook heb ik gehoord dat bij een speler het spel zelfs op school werd gebruikt om hier de basis voor genetica te leren. Er zijn ontzettend veel goede dingen naar boven gekomen naar aanleiding van HR.

Het is weer een mega lang verhaal geworden. Zoals gebruikelijk als ik dit soort dingen doe, dan krijg je er een scriptie voor terug. Hopelijk ben je zover gekomen met lezen. Eerder gaf ik al aan, ik vind mezelf echt niet goed in dit soort dingen. Daarom laat ik het liever aan een ander over die daar wel goed in is. Waarschijnlijk ben ik weer te vaak in herhaling gevallen en heb ik meermaals dingen op een andere manier gezegd die uiteindelijk op hetzelfde neerkomen. Hopelijk kunnen jullie daar een beetje doorheen kijken.

Het zou mooi zijn als jullie mee verhuizen naar de COM-server en ik jullie daar weer tegenkom. Indien je toch besluit je account te verwijderen, dan is dat ook oké en heb ik daar alle begrip voor. Als onze wegen scheiden na deze sluiting, weet dan dat ik een ieder heel dankbaar ben voor het feit dat jullie het spel hebben gespeeld. Met name de bèta spelers ben ik extra dankbaar dat jullie zo lang deze reis, mijn reis, hebben bijgestaan. Dat jullie na 10-jaar nog steeds hier zijn, daar heb ik echt geen woorden voor. Eerlijk, ik vind het echt jammer dat de NL-server op deze manier ten einde moet komen.

Bij deze wil ik daar ook dit bericht mee eindigen.

Lieve spelers, bedankt.

Deloryan


Morgen houden we een discussie sessie met het team over The Merge in onze Discord server. Velen van jullie hebben vragen, zorgen, problemen, en zoals je hebt gemerkt is er moeite om alles te beantwoorden (met name in het Nederlands...). We hopen dat dit moment jullie zal helpen.

The Merge - Team & Speler Discussies

🤔 Wat: Op dit moment zullen veel van onze teamleden samenkomen in discord om met jullie te praten. Je kunt ons allerlei vragen stellen of reacties geven als je denkt dat we dit echt moeten horen. Dit is ook voor gewoonlijke Q&A sessies, alsmede het discussiëren van ideeën, feedback of kritieken. Houd er rekening mee dat het over The Merge moet gaan.
🗓️ Wanneer: Woensdag 18 augustus van 15:00 - 17:00 HR Tijd (CEST)
📍 Waar: In onze Nederlandse Discord server, we openen hier een speciaal kanaal voor.
🇺🇸 Taal: Er zullen Nederlands- en Engels-sprekende teamleden aanwezig zijn en beide talen worden in dat kanaal toegestaan. Je kunt dan schrijven in één van deze twee talen en kiezen waar jij je het meest comfortabel in voelt. Google Translate helpt ons hier hopelijk bij.
🐌 Slow Mode: Wanneer er veel spelers meedoen kan het zijn dat we de slow mode van Discord activeren, zodat we tijdig alle reacties kunnen beantwoorden. Het zou je niet moeten weerhouden van het geven van antwoorden of het discussiëren hiervan. Mocht dit toch gebeuren, dan zullen we het er weer afhalen. Laten we samen even uitvogelen hoe het precies gaat! (Slow mode betekent dat je slechts 1 reactie kunt plaatsen binnen een bepaald tijdsbestek. Afhankelijk van hoeveel mensen meedoen, kan dit eens per 2-5 minuten zijn.)
🚔 Regels: We snappen het als je boos op ons bent en je mag ook gerust je onvrede uiten, maar dit moet toch mogelijk zijn zonder namen te roepen of mensen te beledigen. Er zullen nog steeds moderators zijn die de regels zullen handhaven(https://v2.horsereality.nl/rules).
🔁 Herhaling: Mocht je op dat moment niet online kunnen zijn, dan zullen we dit waarschijnlijk op een ander moment nog eens herhalen. Dit is niet bedoeld als een moment waarop"alles" gezegd moet worden. We willen naar jullie luisteren en zorgen beantwoorden, maar we zitten niet 24/7 op discord, dus dit is onze manier om een compromis te zoeken. Weet dat we altijd alle reacties op het nieuws van de COM en NL lezen. Voel je vrij om daar je hersenspinsels te plaatsen als je er zeker van wilt zijn dat iemand uit het team dit ziet.

Reacties

Log in om de reacties te bekijken